Ε, όχι και δημόσιο αγαθό

Η συζήτηση στη Βουλή για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας έδειξε καθαρά ποια είναι η αντίληψη της κυβέρνησης Μητσοτάκη για τον εκσυγχρονισμό της Εκπαίδευσης. Το σχέδιο είναι να γεμίσει η Παιδεία με «κόφτες», ώστε όλο και περισσότερος κόσμος να στραφεί στα φροντιστήρια ή, αν δεν αντέχει, να τα παρατήσει.

Στόχος είναι ακόμα να δημιουργηθεί μια Παιδεία διαφορετικών ταχυτήτων. Να φτιαχτούν, δηλαδή, σχολεία με τους «καλούς» και σχολεία με τους υπόλοιπους, ώστε, μελλοντικά, να στηριχτούν τα πρώτα και να αφεθούν τα δεύτερα στην τύχη τους.

Σύμφωνα με το σύνταγμα η Παιδεία είναι δημόσιο αγαθό και παρέχεται σε όλους. Αν το επίπεδο της Παιδείας σήμερα δεν είναι ικανοποιητικό, η λύση είναι να βρούμε τρόπους να το αναβαθμίσουμε, με εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων, των μέσων και του τρόπου διδασκαλίας.

Και όχι να προχωράει το εκπαιδευτικό σύστημα με αυτούς που έχουν τις δυνατότητες και τα μέσα να παρακολουθήσουν τη διαδικασία αφήνοντας πίσω όλους αυτούς που θα δυσκολευτούν.

Για τη λογική της κυβέρνησης, όμως, η αντίληψη της Παιδείας ως δημόσιου αγαθού είναι παρωχημένη. Δεν παράγει τίποτε πέρα από άγνοια, αυθάδεια και ελάχιστη προσπάθεια. Είναι ανίκανοι, φυσικά, να σκεφτούν διαδικασίες πραγματικού εκσυγχρονισμού του συστήματος.

Και είναι δύο φορές ανίκανοι να επεξεργαστούν προτάσεις που να συγκεντρώνουν κάποια ευρύτερη συναίνεση. Γι’ αυτούς εκσυγχρονισμός είναι μόνο ένα σύστημα ρυθμίσεων που παράγει ανταγωνισμούς και αποκλεισμούς. Και, φυσικά, η διαδικασία που ανοίγει πεδίο δράσης και κερδοσκοπίας για την αγορά. Μέχρι εκεί φτάνει το μυαλό τους.

Αλλά δεν πειράζει. Οι σχολάρχες και οι φροντιστηριάδες είναι ευχαριστημένοι. Σε όλους τους υπόλοιπους τι λόγος πέφτει;

  •  Το κύριο άρθρο της ΑΥΓΗΣ την Πέμπτη, 11 Ιουνίου 2020

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.